گروه ۱ + ۱۰ که ارتش بعث را در خرمشهر زمین‌گیر کردند

گروه ۱ + ۱۰ که ارتش بعث را در خرمشهر زمین‌گیر کردند

گروه ۱ + ۱۰ که ارتش بعث را در خرمشهر زمین‌گیر کردند

ارتش جمهوری اسلامی ایران و رزمندگان آن نقش مهمی در دفاع مقدس و پیروزی‌های آن داشتند.

‌به نقل از  خبرنگاران جوان، دفاع مقدس عرصه‌ای بود که اقشار مختلف مردم از جمله جوانان در آن حضور داشتند و توانمندی‌های خود را در این عرصه بروز دادند. اگر در این دوران نیرو‌های مردمی و جوانان با نیرو‌های مسلح کشورمان متحد نمی‌شدند و همچون ید واحده در مقابل دشمن ایستادگی نمی‌کردند، امروز شاید در وضعیت دیگری بودیم.

شهید جوانشیر

تشریح دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش در دفاع مقدس

صبح روز پنجشنبه ۱۶ مردادماه ۱۳۹۹ در آستانه عید غدیر در مراسم صبحگاه و شکرگزاری دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش جمهوری اسلامی ایران، از «نشان فداکاری» که برای اهدا به دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش جمهوری اسلامی ایران به تصویب فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) رسیده بود، رونمایی شد. با پیشنهاد ارتش و ستاد کل نیرو‌های مسلح به محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی)، مبنی بر اهداء پرچم و نشان فداکاری یک هزار و ۱۸۴ شهید دانشجو و دانش‌آموخته دانشگاه افسری امام علی (ع) نیروی زمینی ارتش، پس از تصویب معظم‌له، این دانشگاه به افتخار دریافت پرچم و «نشان فداکاری» نائل شده است.

شهید جوانشیر

نقش بی‌بدیل دانش آموختگان دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش در تثبیت و استحکام پایه‌های انقلاب و میدان‌داری فداکارانه و مجاهدانه در عرصه دفاع مقدس و صیانت از مرز‌های اعتقادی و حریم اهل بیت (ع) بر صفحات پرافتخار ارتش ولایتمدار و تارک ایران اسلامی ثبت شده است. این دانشگاه با تربیت افسران مومن، مطهر و مالکان اشتری، چون صیادها، ستاری‌ها و نامجوی‌ها و همچنین نقش آفرینی موثر در ارتقاء توان رزمی و دفاعی، بار‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا (دامت برکاته) مورد تفقد قرار گرفته و به القاب «فیضیه ارتش» و «کانون علم و جهاد» و «ذخیره‌های امید» مفتخر شده بود. 

بسیاری از شما شاید تاکنون بسیار نام دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش جمهوری اسلامی ایران را شنیده باشید، اما ممکن است که تا حالا این نکته را نشنیده باشید که این دانشگاه علاوه بر تربیت دانشجویان افسری ارتش؛ در هنگام تهاجم سراسری رژیم بعثی صدام به ایران اسلامی نیز نقش مهمی داشته است و نخستین گروه از مدافعان خرمشهر دانشجویان این دانشگاه بوده اند که به دستور امیر سرلشکر شهید موسی نامجو فرمانده وقت دانشگاه افسری امام علی (ع) به این شهر اعزام شدند.

شهید جوانشیر

اعطای نشان فداکاری به تعداد دیگری از شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران

۲۶ خردادماه امسال بود که نشان فداکاری ارتش به چند تن از شهدای ارتش جمهوری اسلامی اهدا شد. برابر تصویب «شورای عالی نشان ها»، نشان فداکاری به «شهید سرلشکر فرامرز جوانشیر»، «شهید سرلشکر محمد ابراهیم امینی»، «شهید سرلشکر کیومرث شکرالله»، «شهید سرلشکر خلبان کرم رضا مکری»، «شهید سرلشکر خلبان ابوالفضل ظرافتی»، و «جانباز ناخدا یکم هوشنگ صمدی» تعلق گرفت.

با آغاز جنگ تحمیلی؛ ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های مردمی که تجاوز سراسری بعثی‌ها را به کشورمان مشاهده می‌کردند با سرعت بسیار بالا به سوی دشمن هجوم بردند تا از خود و خانواده شان در برابر دشمن دفاع کنند. اگر هر کدام از شهدا و فرماندهان نیروهای مسلح نبودند امروز شاید وضعیت دیگری داشتیم. در ادامه با زندگی‌نامه یکی از شهدای ارتش جمهوری اسلامی آشنا می‌شویم.

شهید جوانشیر

کدام فرمانده ارتشی پنج روز تلخ برای ارتش بعثی رقم زد؟

امیر سرلشکر شهید فرامرز جوانشیر یکی از فرماندهان شهید ارتش جمهوری اسلامی ایران است که ۲۷ آذرماه سال ۱۳۲۶ در تهران چشم به جهان گشود. دوران ابتدایی و دبیرستان را با موفقیت در زادگاهش گذراند و به علت نمرات بالا و همچنین علاقه به ارتش پس از طی دبیرستان به استخدام ارتش درآمد. فرامرز اول مهرماه سال ۱۳۴۷ وارد دانشگاه افسری ارتش شد و راهی دوره‌های مقدماتی شد. او  پس از طی دوره دانشگاه افسری دوره مقدماتی رسته پیاده را سپری و به لشکر ۱ پیاده مرکز (لشکر ۱ گارد) منتقل و با شایستگی تمام پله‌های ترقی را طی و در مسئولیت‌های مختلف همچون فرمانده دسته، فرمانده گروهان و رئیس رکن ۲ گردان در لشگر ۱ پیاده مرکز انجام وظیفه کرد و چند ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در اول مهرماه سال ۱۳۵۷ به درجه سروانی ارتقا پیداکرد.

شهید جوانشیر

فرامرز همزمان با اوج گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) به صفوف مردم در مبارزه علیه رژیم ستمشاهی پیوست و در راه پیروزی انقلاب فداکاری‌های بسیاری انجام داد. پس از پیروزی انقلاب با توجه به شایستگی که در وی بود و با توجه به نیاز به حضور افسران انقلابی در دانشکده افسری جهت پرورش دانشجویان، شهید جوانشیر در نخستین روز اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ به دانشکده افسری منتقل و به عنوان فرمانده گروهان ۱ گردان ۵ دانشجویی انتخاب شد.

سومین روز از مهرماه سال ۱۳۵۹ یعنی ۳ روز پس از آغاز جنگ تحمیلی به همراه دانشجویان تحت امر خود به جبهه نبرد حق علیه باطل در منطقه خرمشهر اعزام و پس از پنج روز مقاومت دلیرانه طی عملیاتی که در پشت پادگان دژ خرمشهر با معاون و تعداد ۱۰ نفر از دانشجویانش برای جلوگیری از نفوذ دشمن انجام دادند. پس از متفرق کردن و متلاشی نمودن نیرو‌های باقیمانده دشمن در منطقه مأموریت، در اثر انفجار گلوله خمپاره دشمن و اصابت ترکش زخمی و به بیمارستان منطقه منتقل، اما به علت شدت جراحات وارده و خونریزی فراوان، پنج روز بعد یعنی هشتم مهرماه سال ۱۳۵۹ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید جوانشیر

خاطره‌ یکی از فرماندهان ارتش در خرمشهر از شهید جوانشیر

سرهنگ فرزانه از فرماندهان ارتش درباره شهید جوانشیر گفته بود: در خرمشهر روز بیست و چهارم مهر در خیابان طالقانی مقابل پایگاه دانشجویان دانشکده افسری در کمین عراقی‌ها قرار گرفتیم و چندین شهید دادیم. سروان مهدی تهمتن و سروان مسعود اصلانی از فرماندهان رشید و فداکار دانشکده افسری و حجت الاسلام شریف قنوتی که در حمله روز دهم مهر به جبهه گمرک نقش مهمی داشت و در این روز‌ها توزیع آب و غذا و مهمات بر عهده او بود، در میان شهدا بودند. یکی دیگر از فرماندهان سلحشور دانشکده افسری نیز به نام سروان فرامرز جوانشیر روز هشت مهر یعنی دو روز پیش از آنکه من به خرمشهر بیایم، به شهادت رسیده بود. روز ۲۴ مهر به مناسبت شهادت این عزیزان خرمشهر خونین شهر نام گرفت.

انتهای پیام/

منبع : خبرنگاران جوان

ما را اینجا دنبال نمایید

https://t.me/artsh_moghtader110  کانال : فاتح خیبر(تلگرام)   

@fatehkhebare110  کانال: عاشقان الله (جل جلاله) (سروش)    

https://www.mesaghnews.com

http://fateh.loxblog.com/  وبلاگ   

 @seday_artesh اینستاگرام      

 https://what.splus.ir/fatehkhebare110

 http://fateh.loxblog.com/

@lashgareyan_ali    اینستاگرام


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: گروه ۱ + ۱۰ ارتش بعث خرمشهر زمین‌گیر ارتش جمهوری اسلامی ایران رزمندگان آ نقش مهمی دفاع مقدس پیروزی‌ها
[ شنبه 19 تير 1400 ] [ 6:32 ] [ فاتح ]
[ ]