پیغامی الهی که پیامبر (ص) را خوشحال کرد/ توصیف امام حسن مجتبی (ع) از اخلاق رسول خدا

پیغامی الهی که پیامبر (ص) را خوشحال کرد/ توصیف امام حسن مجتبی (ع) از اخلاق رسول خدا

حجت الاسلام موسویان کارشناس مذهبی، از جایگاه والای اخلاقی پیامبر خدا (ص) گفت.

حجت الاسلام سید جلال موسویان کارشناس مذهبی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایگاه والای رسول خدا گفت: در سال یازدهم هجری خاتم الانبیا از طرف جبرئیل وحی دریافت کرد و فرمود: «یا علی جبرئیل من را به یک وحی شاد کرد و من از این وحی بسیار خوشحال شده ام. ایشان فرمودند که علی تو مامور هستی این وحی را در بین مردم، اصحاب و در جمع اهل مسجد بیان کنی؛ به آن‌ها بگو هر کسی که عاق والدین شود، خدا او را لعنت می‌کند.»

او ادامه داد: وقتی امیر المومنین این مطلب را در بین مردم مطرح کردند، اصحاب بسیار تعجب کردند و گفتند متوجه منظور این مطلب نشدند و پرسیدند منظور از عاق والدین چیست؟ امیرالمومنین فرمودند: من و رسول خدا پدران این امت هستیم و این یعنی اگر ما از شما ناراضی باشیم، خداوند هم از شما راضی نیست.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: در روایات به طور مفصل گفته شده است که پدری داریم که در به دنیا آوردن فرزند وظیفه دارد، پدری که فرزند را تزویج می‌کند و پدری که معلم است و تربیت فرزندان را بر عهده دارد؛ لذا خاتم الانبیا معلم بشریت است. ایشان پدر رحمت، مهربانی، صفا، صمیمت و انس است و وجودش سرشار از رفتار ها، اخلاق‌ها و نگرش‌های فوق العاده عالی است.

وی درباره حسن خلق پیامبر اکرم (ص) مطرح کرد: خداوند تبارک و تعالی پیغمبر را الگوی اخلاق در قرآن کریم مطرح می‌کند. پیغمبر عظیم الشان اسلام کانون تمام اخلاقیات است. ایشان هیچ کج خلقی نداشتند، شاید در شرایط فعلی جامعه ما و شرایط کرونایی یکی از بهترین مسائلی که می‌شود از اخلاق پیغمبر استفاده کرد، این است که ایشان اهل مدارا بودند. امام حسن مجتبی از اخلاق زیبای جدشان رسول خدا نقل می‌کنند و می‌فرمایند: «رسول خدا هیچ وقت تند خویی، افراط و تفریط نمی‌کرد».

موسویان با اشاره به حدیث زیبایی از امام هشتم گفت: از وجود نازنین آقا علی ابن موسی الرضا روایت زیبایی نقل شده است که فرموده اند «سه ویژگی را مومن باید دارا باشد؛ اول اینکه باید از خدا پرده پوشی کردن را یاد بگیرد و اسرار مردم را فاش نکند. دوم اینکه از پیغمبر مدارا کردن با مردم را یاد بگیرد و سوم اینکه سازگاری داشته باشد».

او روایتی من باب آراستگی عنوان کرد: روایت شده از امام حسن مجتبی که مرحوم مجلسی از دایی خود «هند ابن ابی هاله» نقل می‌کنند: پیامبر همیشه ظاهری آراسته داشتند، بشاش بودند و تندخو و بد اخلاق نبودند. پیامبر در منزل وقتشان را تقسیم می‌کردند؛ بخشی از وقتشان را به خانواده، بخشی را به عبادت و قسمتی دیگر را به خدمت رسانی به مردم اختصاص می‌دادند. خاتم الانبیا، پیامبر مهربانی، رحمت و صمیمت‌ها بودند کما اینکه دغدغه دین مردم و بهشت رفتن آن‌ها را داشتند.

او در پایان تصریح کرد: خاتم الانبیا به ما تذکر دادند و فرمودند دو چیز را در بین شما به امانت می‌گذارم؛ قرآن و اهل بیت که هیچ وقت از هم جدا نمی‌شوند و هر کس که هر دو را داشته باشد، نجات می‌یابد.

انتهای پیام/

منبع : خبرنگاران جوان

https://www.mesaghnews.com

http://fateh.loxblog.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: پیغامی الهیپیامبر (ص) خوشحالتوصیف امام حسن مجتبی (ع) اخلاق رسول خدا
[ سه شنبه 13 آبان 1399 ] [ 22:41 ] [ فاتح ]
[ ]