عابدینی : برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک بین المللی نشان دهنده گسترش همکاری‌های راهبردی است

عابدینی : برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک بین المللی نشان دهنده گسترش همکاری‌های راهبردی است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: هنگامی که کشور‌ها رزمایش نظامی مشترک برگزار می‌کنند نشان دهنده این است که از لحاظ نظامی به مرحله همکاری‌های راهبردی نزدیک شده‌اند.

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر دفاع کشورمان به روسیه گفت: سفر وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به روسیه سومین سفری است که در این قالب صورت می‌گیرد، روابط امنیتی و نظامی بین دو کشور ایران و روسیه مدت‌هاست که شروع شده است.

وی افزود: همکاری‌های تهران و مسکو در سه یا چهار سال گذشته در حوزه امنیتی و نظامی بر سر مبارزه با تروریسم در سوریه بسیار راهگشا بود و این همکاری‌ها اکنون به مرحله‌ای رسیده که در سایر حوزه‌ها هم می‌تواند به عنوان یک الگو مطرح شود.

عابدینی تصریح کرد: سفر وزیر دفاع به روسیه برای شرکت در نمایشگاه فنی و نظامی انجام شد و ۱۲۰ مقام دفاعی و نظامی کشور‌های مختلف برای بازدید از آن حضور پیدا کرده بودند، اما در جریان بازدید از این نمایشگاه، امیر حاتمی با وزیر دفاع و سایر مقامات روسی هم دیدار کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را دارای سابقه طولانی دانست و اظهار کرد: همکاری‌های بین دو کشور ایران و روسیه مدت‌هاست که در حوزه‌های مختلف آغاز شده و در حال گسترش است، علاوه بر موضوع نظامی و امنیتی هم شاهد گسترش روابط در موضوعات اقتصادی، دیپلماتیک و در مسائل منطقه‌ای و بین المللی هستیم.

وی افزود: دو کشور ایران و روسیه در زمره رقبای ایالات متحده آمریکا تلقی می‌شوند، تحریم‌های ظالمانه واشنگتن ضد این کشور سبب نزدیک شدن این کشور به هم شده است، البته نباید فراموش کرد که ضلع سومی هم وجود دارد و آن هم کشور چین است. چنانچه این کشور‌ها بتوانند به تدریج در حوزه‌های مختلف به یک هماهنگی برسند، شاهد هم افزایی در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.

حتی می‌توانیم در حوزه‌های اقتصادی همچون سازمان همکاری شانگهای، با هم ارتباط داشته باشیم تا از مبادلات تجاری خود دلار را حذف کرده و به سمت تبادل اقتصادی آن هم به روش ارز‌های ملی حرکت کنیم، این موضوع هم می‌تواند در بین سه کشور و کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تاثیر تعیین کننده‌ای داشته باشد و سلطه دلار بر اقتصاد بین‌المللی را کاهش دهد.

عابدینی تصریح کرد: حتی وزیر بازرگانی روسیه هم در تازه‌ترین نامه‌ای که به کشورهای عضو بریکس نوشت خواهان حذف دلار از مبادلات تجاری بین آن‌ها شده است و در صورت تحقق این امر، به نظر می‌رسد در تجارت بین‌الملل هم یک اتفاق خوب رخ دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بُعد نظامی هم جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه اخیرا رزمایش مشترک نظامی را هم برگزار کردند. هنگامی که کشور‌ها رزمایش نظامی مشترک برگزار می‌کنند نشان دهنده این است که از لحاظ نظامی به مرحله همکاری‌های راهبردی نزدیک شده‌اند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

منبع : خبرنگاران جوان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: عابدینی : برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک بین المللی نشان دهنده گسترش همکاری‌ راهبردی
[ شنبه 8 شهريور 1399 ] [ 22:43 ] [ فاتح ]
[ ]